Monday 13 December 2021

Pasar Harian Selayang, Pasar Borong Selayang - Beli ikan, daging dan sayur

 

Hari saya nak share, kongsikan tempat baru di Selayang, iaitu Pasar harian besar selayang serta pasar borong lama yang telah dipindah ke bangunan yang baru. 

Tip: Sekarang senang kunjung ke pasar harian ini, sebab dulu parking takde lagipun takut-2 nak parking tepi jalan. Sekarang parking dalam bangunan dah sedia ada. belum start charge lagi... tapi kalau bayar pun tak salahkan..

Bila saya parking kereta, ambil lah gambar persekitaran bird eye viewm, memang seperti dahulu.





Ambil gambar dari angle yang lain pula.. macam macam...


Bila kita masuk ke tingkat 2 kalau tak silap ada food court, tapi kebanyakan gerai belum penuh atau di buka kecuali 1 atau 2 kedai sahaja.. tapi suasan memang bersih..




Lantai pun ada corak.. tandas pun bersih buat masa sekarang macam shopping complex, selagi pekerja dan management ikut jadual selengara kerja-kerja pembersihan sure memang baik..


Ok, sekarang kita beralih ke aras bawah tempat jual sayur, ada lift dua belah pun atau escalator.



Memang Shopping complex pun kalau buat masa sekarang, mungking ikut blog saya, elepas 6 bulan saya review balik dan tenguk kalau keadaan seperti biasa atau berubah.


Pandangan jauh meja jual sayur...



Sayur memang pelbagai disini.. tak mungkin  tak dapat apa yang kita cari.. tapi jenis export jarang dapat, itu kena pergi aeon big atau tesco, Jaya Grocer.


Penjuru yang lain tempat jual  sayur...


Ada macam macam sayur.. tetapi yang banyak saya tenguk, kacang panjang, bawang merah dan putih, terung ulat dan panjang, tomato, chili dan sayuran pelbagai...


Bendi beribu, meja jual pun berpuluh...


Saya ingat ini bawang thailand


Bolehla bila masa kita pergi pasar yang jual sayur lantainya bersih sebigini... adui..  cantik bawang putih ni...


Sekarang kita beralih ke ground floor, tempat jual ikan, ayam, daging, 

Peh... ikan tak pernah tenguk pun ada... 


Yang bawah ini ikan senangin, pada masa saya beli harga lebih kurang RM17/kg, memang cantik harga tu.... kalau pasar dekat rumah saya ermm pasti dah RM25/kg


Jadi nak cari harga yang cantik bolehla pergi ke semua meja-meja jual ikan nego harga lepas tu beli..
Tetapi... satu disadvantage, kebanyakan penjual ikan tak service bersih ikan seperti buang sisik, buang, perut.. jadi saya carilah kedai harga cantik, ikan cantik( fresh) lepas tu ada servis potong ... 


Macam kedai yang saya beli ikan memang ada orang bersihkan ikan.... power... 


Lantai licin jadi jaga jaga semasa jalan pakai selipar yang kurang licin..


Bila datang sini, dah lah harga murah boleh lah guna beli dan makan puas puas...


Sekarang kita pergi ke tempat jual daging kambing, memang power pun.. tapi harga mahal bila kita cari livestock... 

Saya beli kambing australia 3 kilo harga RM103 peh.... bukan selalu makan.. kadang-2 sahaja..



OK jadi anda dah tahu serba sidkit tentang bangunan pasar harian selayang yang besar...tapi tempat jual ikan nie.. satu benda yang tak tahan. bau ubat ke atau bau ikan terlalu kuat.... nasib pakai mask...

No comments:

Post a Comment