Wednesday 24 November 2021

Cili Kulai tanpa ubat serangga selama 4 minggu


Cili Kulai tanpa ubat serangga selama 4 minggu


 

Hi Saya nak ceritakan sikit tentang salah satu experimen yang saya cuba. Experiment ini saya buatd ngan tidak sengaja sebab bila PKP dah dalam keadaan reda, saya terpaksa pergi balik ofis jadi terlupa dan takde masa nak sembur ubat racun, tapi baja tetap saya beri tiap tiap hari.


Saya perasan selama #4 minggu tanpa racun serangga, pokok saya tetap dalam keadaan yang baik dan lepas tu buat pun optimum, padat dan masalah memang kurang dari pada dulu semasa penyembur racun. 


Tetapi walaupun ini experiment secara accidental yang saya cuba, tak semestinya ini jalan singkat ataupun proven step untuk peladang.. Racun tetap kena ada kalau tidak ikut keadaan memang tak boleh nampak hasil bah kan serannga yang makan hasil itu.


Satu perkara yang saya pantau masa itu adalah, dalam 4 minggu ini white fly atau lalat putih berkurangkan, penyakit pokok berkurangan dan serangga lain terus hilang. 

Pelik juga rasanya - kemungkinan saya rasa racun yang saya sembur munking membunuh whitefly lalu bakai whitefly jadi makanan untuk serangga yang lain.  Itu saya ingat akan konsep racun.


Baru -baru ini saya mula balik sembur racun serangga , selepas sehari saya nampak bawah daun 20 - 50% ada warna putih, maknya whitefly datang balik. Saya pun hairan waktu tak sembur whitefly ada tapi bawah 10% sahaja. 

Kesimpulanya, saya akan masih sembur racun serangga tetapi mungkin kurangkan dos atau cuba racun serangga yang boleh menhapus pelbagai jenis seranga.


OK itu saja - Sila rujuk video saya, Like share dan comment atau subscribe.

No comments:

Post a Comment